2013 - 2014 11. Sınıf Dil ve Anlatım Sayfa 80 Soruları ve Cevapları ( Evrensel Yayınları )

11. SINIF DİL VE ANLATIM DERS KİTABI CEVAPLARI 2012-2013 (EVRENSEL YAY.) BİYOGRAFİ TÜRÜ sayfa 80

A. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun sözcükler yazınız.

• ..............bir düşünürün, bir sanatçının kendi yaşam öyküsünü anlattığı eserlerdir.

• ..................siyaset, edebiyat, spor, sanat gibi alanlarda başarı göstermiş kişilerin yaşamının anlatıldığı metinlerdir.

• Biyografisi yazılacak kişinin hayat hikâyesi..................bir sıraya göre verilmelidir.

B. Aşağıdaki cümlelerde yargılar doğru ise yay ayraç içerisine “D”, yanlış ise “Y” yazınız.

• Biyografilerde anlatılanlar bilgi ve belgeye dayandırılır. ( )

• Biyografilerin edebiyatımızdaki ilk örnekleri mesnevilerdir. ( )

• Biyografi yazılarında anlatıcı ile yazar aynı kişidir. ( )

• Biyografilerde kurmacaya yer verilmez. ( )

• Anlatıcı, biyografisini yazacağı kişiyi tanımak zorundadır. ( )

• Biyografilerde nesnel anlatım kullanılır. ( )

C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları yanıtlayınız.

..........kişisel yaşantının bütünü ya da belli bölümlerini ya da gözlemleri dile getirmek

amacıyla yazılmış edebî metinler ya da kayıtlardır. Otobiyografi ile karıştırılabilen bu tür, ondan dışsal olaylara verdiği önem ile ayrılır...........kişisel yaşam izlenimlerinin yanı sıra bu izlenimlerin dış boyutları da geniş olarak yer alır. Otobiyografide yazar öncelikle kendilerini konu

edinirken..........yazarları çoğunlukla çeşitli tarihsel olaylarda rol oynamış ya da bu olayların

yakın gözlemcisi olmuş kişilerdir. Bu kişilerin yaşadığı şeyleri bir defter ya da bir kâğıda aktarmasıdır.

1. Yukarıdaki paragrafta otobiyografiyle karşılaştınlan metin türü aşağıdakilerden hangisidir?

A) Deneme B) Anı C) Günlük D) Biyografi E) Gezi yazısı

2. Ayasofya'nın muhteşem kubbesinin tam tepesinde, devasa gümüş hilalin dibinde, akşama şeyhine anlatmak için çevresinde olanları gözleyip en ufak ayrıntıyı bile aklına yazan Haşan Efendi, yeşil sarığı ve uzun siyah cüppesiyle bir heykel gibi hiç kımıldamadan tek başına dikiliyor, göğe çizilmiş siyah bir silüet gibi en yüksekteki yalnız duruşuyla belki kalabalığın kendisinden bile daha etkileyici gözüküyordu.

Yukarıdaki paragrafta hangi anlatım türü kullanılmıştır?

A) Betimleyici anlatım B) Açıklayıcı anlatım C) Öyküleyici anlatım

D) Kanıtlayıcı anlatım E) Öğretici anlatım

D) Aşağıdaki soruları sözlü olarak yanıtlayınız.

1. Anı ve biyografi türlerini karşılaştırarak benzer ve farklı yönlerini söyleyiniz.

2. Biyografilerin kültür hayatımızdaki yerini açıklayınız.

CEVAPLAR:

1 Her iki yazı türünün de kaynağı kişilerin yaşamı, başından geçenlerdir. Ancak anı, söz konusu kişinin hayatının belli bir kısmını, biyografi ise kişinin hayatının tamamını konu alır.
Anıda anlatıcı, "ben"dir, yani olaylar birinci kişinin ağzından aktarılır. Biyografide anlatıcı, "o"dur yani olaylar üçüncü kişinin ağzından verilir.
Anıda anlatan ve yaşayan aynı kişi olduğundan samimi bir üslup vardır. Dolayısıyla anıda öznellik hâkimdir. Biyografide yaşayan ve yazan farklı kişilerdir, bu yüzden nesnel ve resmi bir üslup kullanılır.

Kaynak; www.sorucenneti.net
Load disqus comments

0 Yorumlarınız