Anlamına Göre Cümleler Nelerdir?

Anlamına Göre Cümleler:
1) OLUMLU CÜMLE
Cümlede yüklem durumundaki eylemin gerçekleştiğini veya yüklem durumundaki varlık ya da kavramın var olduğunu bildiren cümlelerdir.

  • Kar lapa lapa yağıyordu.
  • Çocuklar içeride uyuyordu.
  • Bu şehir oldukça kalabalıktı
  • Okul, evimize çok uzaktı.
Bu cümlelerde yağmak ve uyumak eylemlerinin gerçekleşmesi; kalabalık ve uzak kavramlarının gerçekliği söz konusu olduğundan cümleler olumludur.

2) OLUMSUZ CÜMLE
Cümlede yüklem durumundaki eylemin gerçekleşmediğini veya yüklem durumundaki varlık ya da kavramın var olmadığını bildiren cümlelerdir.

  • Eylem cümlesinde olumsuzluk, -me / -ma (geniş zamanda –maz, -mez) ekiyle sağlanır.
  • Ad cümlesinde olumsuzluk, değil / yok sözcükleriyle ya da –sız, -siz ekiyle sağlanır.

O, buralara sık gelmez.
Beni sakın unutma.
Hava bugün sıcak değil.
Aradığımız kitaplar bu kütüphanede yok.
Bu genç sanatçı çok yeteneksiz.

  • Bazı cümleler, anlamca olumsuz yapıca olumlu; bazı cümleler de anlamca olumlu yapıca olumsuz olabilir:

a) Anlamca Olumsuz Yapıca Olumlu Cümle

  • Bu ağır yükü taşımaya gücüm mü var?
(Bu ağır yükü taşımaya gücüm yok.)
  • Ben bu masallara inanır mıyım?
(Ben bu masallara inanmam.)
  • Ne gel yanıma ne ara beni artık.
(Yanıma gelme ve beni arama.)
  • Çilesizler ne anlar halimden!
(Çilesizler halimden anlamaz!)
  • Sanki tek sorumlu benim!
(Tek sorumlu ben değilim!)

b) Anlamca Olumlu Yapıca Olumsuz Cümle
  • Beni nasıl sevdiğini bilmez miyim?
(Beni nasıl sevdiğini bilirim.)
  • Pikniğe gelmeni istemiyor değilim.
(Pikniğe gelmeni istiyorum.)
  • Bu konuda biz de suçsuz değiliz.
(Bu konuda biz de suçluyuz.)

3) SORU CÜMLESİ
İçinde soru eki ya da soru sözcüklerinden biri bulunan ve cevap gerektiren cümlelerdir.
  • Yarın benimle tiyatroya gelecek misin?
  • Havaalanında ne kadar beklediniz?
UYARI!
Yanıt gerektirmeyen, bir şey sormayı amaçlamayan soru biçimindeki cümlelere sözde soru cümlesi denir.

  • Bu havada evden dışarı çıkılır mı hiç?
  • Ne yapacağımı senden mi öğreneceğim?

4) ŞART CÜMLESİ
Yargının gerçekleşmesinin bir koşula bağlandığı cümlelerdir.

  • Bize uğrarsan sana şehrimizi gezdiririm.
  • Ben gurbete katlanırım yeter ki vefasızlık olmasın.
  • Okuyup getirmek üzere istediğin kitabı alabilirsin.

5) İSTEK CÜMLESİ
İstek anlamı taşıyan cümlelerdir.

  • Yarın sabah erkenden kalkıp yola çıkalım.
  • Keşke sen de bizimle Uludağ’a gelsen.

6) EMİR CÜMLESİ
Emir anlamı taşıyan cümlelerdir.

  • Herkes yerine otursun.
  • Bavulları hemen odalara çıkarın.

7) ÜNLEM CÜMLESİ
İçinde ünlem ya da ünlem değeri taşıyan sözcükler bulunan cümlelere ünlem cümlesi denir.

  • Vapuru da kaçırdık, işte şimdi yandık!
  • Eyvah, orman alev alev yanıyor!
Load disqus comments

0 Yorumlarınız